Előre bocsátom, nem településnévről akarok vitatkozni – ezt már sokkal korábban megtették akik akarták. Ezúttal csupán egy érdekességről számolok be: nevezetesen arról, hogyan lett egy bácskai falu neve világmárka. Mert immáron nem tévedünk, ha ezt állítjuk. Csupán néhány év kellett hozzá és a felső tízezer nemcsak Európában, de Amerikában is ismeri az Omorovicza nevet, noha valószínűleg fogalmuk sincs róla, hogy valójában a mi, délvidéki valóságunkhoz vezethető vissza. Ez az a márkanév, ami futótűzként járta be a világot. Mármint a szépségszalonok, kozmetikumok, a női lapok, színes magazinok és reklámok világát. Az eset tanúságos lehet itthoni vállalkozóknak, marketingeseknek és fejlesztésekkel foglalkozóknak csakúgy, mint helytörténészeknek.
Az üzleti történet
2006-ban új magyar kozmetikai luxusmárka született. Bombaként robbant be az elit köztudatba az Omorovicza márkanév. Pest egyik legelőkelőbb üzleti részén, az Andrássy úton nyitottak neki márkaboltot. Az üzletről az egyik leghíresebb női magazinban azt írták, hogy „Az Andrássy út új dísze”. A márkanév egy termékcsaládot takar: bőrápoló kozmetikumok széles kínálatát. Minden egyes termék példás eleganciával megtervezett csomagolásban kerül forgalomba. Ennek megfelelően az ára is kiemelkedő. A termékek megjelenése egyszeriben vezérhírré vált a kozmetikumokkal foglalkozó, vagy ahhoz kapcsolódó médiában. Világviszonylatban is jelentős női magazinok foglalkoznak vele, az internetes fórumokon és blogokon sokat cikkeznek róla. A termék bevezetésének tanulmányozását marketingesek figyelmébe ajánlom. Jó lecke lesz.
Az Omorovicza termékcsalád egy fiatal magyar-amerikai származású házaspár, Stephen és Margaret de Heinrich de Omorovicza találmánya. A klasszikus arcápoláshoz szükséges, természetes hatóanyagú készítmények a világhírű magyar ásványvizek gyógyító és szépítő hatására épülnek. A marketing-üzenetet is ennek megfelelően fogalmazták meg. (Erről részletesebben a http://marketingblog.blog.co.yu blogon.)
A tulajdonosok saját bevallásuk szerint a család magyar származását kutatták Pesten, amikor felfigyeltek az itteni gyógyvíz arcápoló hatására. Így viszonylag egyszerű volt a döntés: a pesti gyógyvíz gazdag beltartalmára alapozva létrehozták terméküket. És meghódították vele a világot!
Mi köze ennek Omoroviczához?
Heinrich Stephen magyar származású. Családi előneve Omorovicza. Ezt ragasztották jó ízléssel a termékükhöz. Hogy hogyan kötődik a család ehhez a bácskai faluhoz? Erre a helytörténeti kutatások adják meg a választ. Papp László: Nemesek és földbirtokosok Omorovicán c. tanulmányában leírja a család történetét. Heinrich János Wülternbergből a XVIII. században költözött az akkori Magyarországra. Az ő fia, aki szintén a János nevet viselte, más nemesekkel együtt 1801-ben megvásárolta Omorovicát. A határ 1/24 része volt a család birtokában. A család 1827-ben felvette az Omoroviczai előnevet. A szétágazó családfa több ponton is kötődik Pesthez. A Kerepesi úti temetőben nyugszik „Omoroviczai Heinrich Alajos, született Székes-Fehérvárott 1776 őszelő 6-ikán, megholt Pesten 1844 télutó hó 28-ikán” valamint „Omoroviczai Heinrich Ferenc, szül. 1821 évi őszelő 4-én, meghalt 1853 évi őszutó 12-én”.
A család kései utóda, Stephen pedig már nyílván kiderítette, hogy hogyan, szóródott szét a család olyannyira, hogy ő már Amerikából jött vissza ősei földjére. A családfa kusza ágait lépésről lépésre már megrajzolta, és felkutatott minden őst. Ám könnyen megeshet, hogy erről a bácskai faluról semmit sem tud. Pedig ez a település a közelmúltban éppen a neve körüli vita okán került be a köztudatba. Az is lehetséges, hogy az immár híressé vált márkanév, az Omorovicza csupán egzotikusan csengő kuriózum számára, amiről nem is sejti, hogy a Telecskai dombok lágyan hullámzó vonulatain megbúvó csendes kis faluhoz, mai nevén Bácskossuthfalvához kötődik.